با تلاش دانش بنیان‌ها محقق شد؛

شناسایی ناهنجاری‌های قامتی و اختلالات حرکتی با هوش مصنوعی ایرانی

شناسایی ناهنجاری‌های قامتی و اختلالات حرکتی با هوش مصنوعی ایرانی

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان با بهره‌گیری از فناوری هوش‌مصنوعی موفق به تولید دستگاه آنالیز ساختار قامتی شدند که به متخصصان کمک می کند،تصمیمات بهتری در زمینه درمان و اصلاح حرکات بیماران بگیرند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، مجتبی گوهری، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، «ساختار قامتی» را یکی از مهمترین موضوعات در سلامت و ورزش خواند و اظهار کرد: ناهنجاری‌های ساختار قامتی علاوه بر اینکه سلامت جسمانی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بر عملکرد ورزشی وی نیز تاثیر می‌گذارد. وجود ناهنجاری‌ها در ساختار اسکلتی بدن موجب بروز بیماری‌ها و جلوگیری از زندگی سالم می‌شود.

به گفته وی، دستگاه آنالیز ساختار قامتی جهت سنجش و ارزیابی انحرافات اسکلتی بدن از جمله شانه‌ها، گردن، لوردوز و انحرافات پا و … ساخته شده است.

وی ادامه داد: به کمک این دستگاه می‌توان با تشخیص به موقع درمان را تجویز کرد. آنالیز به وسیله مشخص کردن جایگاه‌های مفاصل و ارزیابی رایانه‌ای به روش فوتوگرامتری انجام می‌گیرد.

گوهری، تکنولوژی تصویربرداری، تحلیل داده‌ها، گزارش‌دهی و تمرینات اصلاحی را چهار عملکرد منحصر به فرد این دستگاه دانش‌بنیان برشمرد و گفت: این دستگاه از تکنولوژی‌های پیشرفته تصویربرداری استفاده می‌کند تا تصاویر دقیقی از وضعیت قامتی فرد تهیه کند و می‌تواند داده‌های جمع‌آوری‌شده را تحلیل کرده و اطلاعاتی درباره زوایا، انحناها و تقارن بدن ارائه دهد؛ این داده‌ها به متخصصان کمک می‌کند تا نقاط ضعف و ناهنجاری‌ها را شناسایی کنند.

وی افزود: دستگاه‌ آنالیز ساختار قامتی معمولاً قابلیت تولید گزارش‌های جامع و بصری به صورت کمی و کیفی را دارد که می‌تواند به پزشکان و بیماران در درک وضعیت فعلی و نیاز به درمان کمک کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به ویژگی تمرینات اصلاحی دستگاه آنالیز ساختار قامتی (پاسچر) اشاره و خاطرنشان کرد: این دستگاه به متخصصان کمک می‌کند تا ناهنجاری‌های قامتی را شناسایی کرده و بر اساس آن، تمرینات و حرکات اصلاحی مناسبی را طراحی کنند.

گوهری، همچنین به برخی از توصیه‌های تمرینی و حرکات اصلاحی که می‌توانند بر اساس تحلیل‌های به‌دست‌آمده از این دستگاه ارائه شوند، اشاره کرد و گفت: باتوجه به اینکه تمرینات تقویتی به تقویت عضلات خاصی که ممکن است ضعیف شده باشند و باعث ناهنجاری‌های قامتی شوند، کمک می‌کنند. تمرینات تقویت عضلات مرکزی (Core Strengthening) و تقویت عضلات پشت و شانه از ویژگی های دیگر این دستگاه است.

وی ادامه داد: این دستگاه تنها دستگاه آنالیز ناهنجاری‌های قامتی با امکان سنجش ناهنجاری‌های قامتی با بهره‌گیری از فناوری هوش‌ مصنوعی است.

به گفته وی، تمرینات کششی برای افزایش انعطاف‌پذیری و کاهش تنش در عضلات، حرکات اصلاحی به منظور اصلاح ناهنجاری‌های خاص قامت و طراحی تمرینات تعادلی به بهبود تعادل و ثبات بدن کمک می‌کنند.

گوهری به کاربردهای دستگاه آنالیز ساختار قامتی اشاره کرد و افزود: مضاف بر تشخیص ناهنجاری‌ها و برنامه‌ریزی درمان از کارکردهای این دستگاه است و با داشتن اطلاعات دقیق از وضعیت قامت، متخصصان می‌توانند برنامه‌های درمانی و حرکتی مناسب‌تری برای بیماران طراحی کنند.

وی ادامه داد: پیگیری پیشرفت و آموزش و آگاهی از دیگر کارکردهای این دستگاه است. با استفاده از این دستگاه، متخصصان می‌توانند پیشرفت درمان بیمار را بررسی کرده و تغییرات در وضعیت قامتی را مستند کنند. همچنین این دستگاه می‌تواند به عنوان وسیله‌ای آموزشی برای بیماران و دانشجویان پزشکی استفاده شود تا درک بهتری از ساختار بدن و ناهنجاری‌های آن پیدا کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درپایان، ضمن اشاره به صادرات محصول یاد شده به کشور امارات، گفت: قیمت تمام شده دستگاه آنالیز ساختار قامتی یا پاسچر در مقایسه با نمونه خارجی محصول، تقریبا یک‌ دهم است.

کد خبر 6241776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha